Polecane strony
Get Adobe Flash player

Żywność coraz tańsza

Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, w Polsce mamy deflację. Dla przeciętnego Kowalskiego jest to całkiem nowe zjawisko, gdzie upraszczając ceny dóbr i usług tanieją. Oczywiście każda branża rządzi się swoimi prawami, są takie gdzie pomimo deflacji ceny poszły nieznacznie w górę. W przypadku żywności ceny poszły w dół, ale… czy przeciętny Kowalski odczuje to robiąc zakupy? Sieci handlowe znalazły sposób, aby konsument mimo spadku cen zostawiał w sklepie nadal tyle samo, a nawet i więcej pieniędzy.

Sytuacja geopolityczna sprawiła, że wielu producentów żywności, którzy eksportowali swoje produkty do Federacji Rosyjskiej pozostała z towarem, który muszą w jakiś sposób upłynnić. Znalezienie oraz podbój nowych rynków zbytu w kilka dni jest praktycznie niemożliwe to też producenci musieli się pogodzić z obniżką cen, aby zminimalizować straty spowodowane embargiem na polską żywność. Nie tylko Polska boryka się z tego typu problemami. Przykładowo, Norwedzy, którzy eksportowali łososia głównie do Rosji mają podobne problemy. Analitycy przewidują, że Norwegowie mają w planach podbój rynku polskiego co może wpłynąć na obniżenie cen łososia w Polsce nawet do 30%.

Z punktu widzenia konsumenta wygląda to całkiem dobrze. Dlaczego jednak przeciętny Kowalski nie odczuje spadków cen żywności? Sieci handlowe na pewno nie pozwolą sobie na zmniejszenie dochodów i już wprowadzają nowe strategie. Jedną z nich jest promocja na ‚wielosztuki’ lub ‚wielopaki’. Polega ona na tym, że przykładowo kupując cztery takie same produkty, piąty dostajesz gratis dzięki czemu w sklepie zostawiasz więcej pieniędzy, bo kupujesz więcej. Oczywiście, możemy zrobić sobie dzięki temu zapasy artykułów z długim terminem przydatności do spożycia, jednak w przypadku artykułów świeżych to czego nie zdążymy zjeść wyląduje na śmietniku. W pogoni za cenowymi okazjami przeciętny Kowalski kupi rzeczy, które mu nie są potrzebne. Oprócz tego duże zapasy żywności pośrednio przyczyniają się do zwiększenia konsumpcji.

Drugą, ciekawą strategią niektórych sieci handlowych jest oferowanie klientom produktów pod marką własną, które aspirują do miana produktów premium. Ładne, kolorowe, przyciągające wzrok opakowania oraz opis produktu działający na wyobraźnię klienta sprawia, że w koszyku ląduje oryginalna włoska szynka w cenie kilkudziesięciu złotych za kilogram, owoce morza oraz cała gama produktów uważanych za dobra luksusowe, które coraz bardziej są dostępne w sieciach handlowych i jak widać nie bez powodu. Warto zatem przed robieniem większych zakupów uodpornić się na różnego rodzaju okazje i promocje oraz na spokojnie przemyśleć co nam jest faktycznie potrzebne, a bez czego można się spokojnie obejść.

Opublikowal WG w kategorii artykuły dnia 24 sierpnia 2014.
Tagi: , , .
Comments Off

Comments are closed.

Katalog stron WWW

Copyright © 2009-2016 All Rights Reserved PatrzCoJesz.pl
Zapoznaj się z Regulaminem korzystania ze strony

Używamy plików cookies w celach zapewnienia funkcjonalności strony oraz zbierania statystyk odwiedzin wyłącznie na użytek strony PatrzCoJesz.pl. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.

Powered by Wordpress

kreacja: Robert Dee - tworzenie stron www