Polecane strony
Get Adobe Flash player

Smarować czy nie smarować? Oto jest pytanie.

Od kilkudziesięciu lat naukowcy, dietetycy jak i „spece” od zdrowego odżywiania toczą burzliwą dyskusję na nurtujące nas wszystkich pytanie; co jest zdrowsze? Masło czy margaryna? Czym smarować na co dzień kanapki? Jak na złość postęp w nauce sprawił, że przez pewien czas uważano, że to margaryna jest bardziej zdrowa, by po kilkunastu latach stwierdzić, że to jednak masło bardziej służy naszemu zdrowiu. Dodatkowo, najbardziej zagorzali dyskutanci mogli nie zauważyć, że z biegiem czasu rynek smarowideł zdominowały… popularne miksy, czyli mieszanki zarówno maślanego tłuszczu zwierzęcego oraz roślinnego.

Kilka słów o tłuszczach

Czy smarujemy chleb masłem, margaryną, bądź tzw. miksem mamy do czynienia z różnymi tłuszczami. Generalnie możemy je podzielić na:

  • tłuszcze nasycone (pochodzą m.in. z mięsa oraz mleka)
  • tłuszcze nienasycone (pochodzą z roślin)

Tłuszcze nasycone nie są zdrowe ponieważ podnoszą poziom cholesterolu we krwi co zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Tłuszcze nienasycone chronią przed miażdżycą. W ich składzie możemy wyróżnić kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone. Ich proporcje są zależne od danego smarowidła.

Masło, margaryna czy miks?

W Polsce istnieje przekonanie (niestety błędne), że masło jest naturalnym produktem. Nic bardziej mylnego. Jeżeli chodzi o wartość odżywczą jest bardzo zbliżone do margaryny no i przede wszystkim w ilości substancji chemicznych w nim zawartym nie ustępuje margarynie. Masło posiada najwięcej tłuszczów nasyconych, mniej jednonienasyconych oraz bardzo niewiele kwasów wielonienasyconych. Co ciekawe, bez ograniczeń produkt ten mogą spożywać dzieci do 2 roku życia ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na tłuszcz, który nie odkłada im się w tkance tak jak ma to miejsce u dorosłych.
Margaryna w swoim składzie zawiera tłuszcz roślinny bogaty w kwasy jedno- i wielonienasycone. Niewielka ilość kwasów tłuszczowych stanowią tłuszcze nasycone. Jeżeli decydujemy się na margarynę, powinniśmy wybierać margaryny miękkie.
Miksy, jak już wspomniałem wcześniej, są mieszanką tłuszczu zwierzęcego i roślinnego. Produkt zazwyczaj ma lekki posmak masła oraz daje się łatwo rozsmarować. Niestety, miksy mają więcej od margaryn niezdrowych kwasów nasyconych oraz niewiele jedno- i wielonienasyconych.

Czym smarować, jeżeli w ogóle smarować?

Osobiście uważam, że najlepiej niczym nie smarować pieczywa. Oczywiście, od czasu do czasu jak najbardziej można użyć smarowidła. Warto jednak pamiętać, że wszystkie składniki odżywcze jakie nam dostarcza masło czy też margaryna możemy śmiało dostarczyć naszemu organizmowi jedząc inne produkty (np. w mięsie, olejach, serze, mleku). Praktycznie cały nabiał bazuje na identycznych tłuszczach, co te zawarte w smarowidłach. Jeżeli jednak wybieramy już jakiś produkt warto wybrać ten, w którym na etykiecie ujawniono jak najwięcej danych. Na niektórych produktach możesz znaleźć bardzo cenną informację (głównie na margarynach) o ilości kwasów trans w produkcie na 100g. Ich zawartość powinna być poniżej 1g/100g produktu. Im mniejsza wartość tym lepiej dla Twojego organizmu. Dokonując wyboru, warto rozważyć zakup margaryny ze sterolami roślinnymi, które obniżają jednocześnie poziom cholesterolu we krwi. Produkt taki jest jednak prawie dwa razy droższy niż kostka dobrego masła.

Co spotkasz w maśle i margarynie

  • E 100 (kurkumina) – nadaje margarynie ładny, żółtawy kolorek przypominający kolor masła, ze względu na jej ostry smak dodawana jest w niewielkich ilościach z innymi barwnikami np. z annato;
  • E 160a (beta-karoten) – naturalny barwnik występujący między innymi w marchwi. Do smarowideł dodawany jest zwykle w postaci barwnika syntetycznie otrzymanego w wyniku reakcji chemicznej;
  • E 160b (annato) – barwnik o intensywnym, żółtym kolorze, naturalny;
  • E 270 (kwas mlekowy) – działa jako konserwant zakwaszając środowisko i utrudniając rozwój mikroorganizmom;
  • E 202 (sorbinian potasu) – substancja konserwująca hamująca rozwój pleśni oraz w mniejszym stopniu bakterii;
  • E 322 (lecytyna) – spełnia rolę emulgatora, zapobiega pryskaniu podczas smażenia
  • E 330 (kwas cytrynowy) – pełni rolę antyutleniacza, zapobiega jełczeniu dzięki czemu margaryny zachowują dłużej swój zapach, smak oraz kolor;
  • E 401 (alginian sodu) – poprawia konsystencję, pełni rolę zagęstnika;
  • E 471  (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych) – nadają dobrą smarowność, działają również jako emulgator
  • maltodekstryna – nadaje margarynom odpowiednią gęstość, częściowo odpowiada za walory smakowe

 

 

Opublikowal WG w kategorii artykuły dnia 27 kwietnia 2011.
Tagi: , , , , , , , .
Komentowanie nie jest możliwe

Comments are closed.

Katalog stron WWW

Copyright © 2009-2016 All Rights Reserved PatrzCoJesz.pl
Zapoznaj się z Regulaminem korzystania ze strony

Używamy plików cookies w celach zapewnienia funkcjonalności strony oraz zbierania statystyk odwiedzin wyłącznie na użytek strony PatrzCoJesz.pl. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.

Powered by Wordpress

kreacja: Robert Dee - tworzenie stron www