Polecane strony
Get Adobe Flash player

Sery

Na Polskim rynku mamy prawdziwe bogactwo serów, jednak coraz trudniej znaleźć „prawdziwy” ser bez zbędnych dodatków. W cenowej wojnie niestety najbardziej cierpi jakość oferowanego produktu. Jeżeli na sklepowej półce widzisz ser żółty w cenie poniżej 15 złotych za kilogram to poważnie zastanów się z czego on może być zrobiony, bo na pewno nie z samego mleka.

Sery możemy generalnie podzielić na: żółte (twarde), topione, pleśniowe oraz białe (twarogowe). Włączając sery do diety musimy zwrócić uwagę na ich kaloryczność. Sery żółte powstają w wyniku podgrzewania zsiadłego mleka, a następnie jego odciśnięciu w celu usunięcia serwatki. Topione serki powstają podczas topienia jednego lub paru rodzajów sera żółtego wraz z dodatkiem masła, mleka, śmietanki oraz specjalnych topników). Dodawane są także dodatki smakowe. Sery pleśniowe powstają w wyniku dojrzewania przy udziale odpowiednich kultur bakterii.

Który rodzaj sera najkorzystniej wpłynie na nasze zdrowie? Zdecydowanie najzdrowsze dla nas są sery twarogowe (białe) o niskiej zawartości tłuszczu. Jeżeli chodzi o resztę serów to każdy z nas powinien kierować się zawartością tłuszczu oraz kalorycznością. Jedząc sery żółte (twarde) dostarczamy organizmowi znaczne ilości tłuszczu w postaci nasyconych kwasów tłuszczowych, które nie są zdrowe. Warto jednak podkreślić, że sery są również bardzo dobrym źródłem białka oraz wapnia. Z serkami topionymi byłbym bardzo ostrożny. Zawierają one sporo dodatków do żywności. Jednym z nich są topniki niezbędne do produkcji tego typu serów. Niestety mają one negatywny wpływ na gospodarkę wapniową w organizmie człowieka.

Warto czytać etykiety, aby sprawdzić co będziemy spożywać pod postacią sera. Nie zdziw się, jak znajdziesz na etykiecie poniższe dodatki do żywności:

E 120 – koszelina – barwnik,
E 141 – kompleks miedziowy chlorofilu – barwnik,
E 160b – annato – barwnik,
E 330 – kwas cytrynowy – chroni tłuszcze przed procesami utleniania,
E 331 – cytrynian sodu – pełni rolę emulgatora, ale również chroni przed utlenianiem tłuszczów,
E 339 – fosforan trójsodowy) – powoduje, że kazeina szybko i łatwo rozpuszcza się,
E 385 – sól wapniowo-disodowa EDTA) – ogranicza rozwój bakterii, zwiększa twardość produktu
E 407 – karagen – zagęszcza ser, zwiększa jego lepkość,
E – 410 – mączka chleba świętojańskiego – zagęszczacz,
E 450 – difosforany – pełni funkcję topnika,
E 452 – polifosforany – j.w.,
E 509 – wytrąca serwatkę z mleka dzięki czemu utwardza produkt. Oprócz tego eliminuje z surowca trujące metale ciężkie,
E 575 – lakton kwasu glukonowego – zapobiega wzbrylaniu, wzmacnia smak,
E 1105 – lizozym – niszczy bakterie wywołujące choroby układu pokarmowego.

oraz
białko serwatkowe – nic innego jak białko mleka odciągnięte od tłuszczu. W serach pełni rolę jako wypełniacz

 

Opublikowal WG w kategorii artykuły dnia 1 lipca 2012.
Tagi: , .
Komentowanie nie jest możliwe

Comments are closed.

Katalog stron WWW

Copyright © 2009-2016 All Rights Reserved PatrzCoJesz.pl
Zapoznaj się z Regulaminem korzystania ze strony

Używamy plików cookies w celach zapewnienia funkcjonalności strony oraz zbierania statystyk odwiedzin wyłącznie na użytek strony PatrzCoJesz.pl. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.

Powered by Wordpress

kreacja: Robert Dee - tworzenie stron www